Połącz się z naszym konsultantem Pn-Pt:  8-17 Sb:  8-14 12 653 74 54      607 503 069

Rodzaje opon

Opony letnie

Mieszanka, z której tworzone są opony letnie zachowuje właściwą i bezpieczną twardość przy wysokich letnich temperaturach. Owocuje to mniejszym zużyciem bieżnika opony podczas poruszania się z dużą szybkością. Zgodnie z obowiązującą literą prawa - głębokość bieżnika opony nie powinna być wartością niższą niż 2 mm. Opony nie spełniające niniejszego zalecenia muszą zostać wymienione na nowe

Opony letnie tracą swoje specyficzne właściwości w okresie, gdy średnia temperatura dobowa spada poniżej 8 °C. Wówczas jest jak najbardziej właściwy moment, aby ogumienie zmienić na opony zimowe.

Opony zimowe

Zimówki wyróżniają się dwoma szczególnie istotnymi cechami: specjalny skład gumy oraz struktura powierzchni bieżnika. Opony zimowe wykonuje sie z mieszanki gumy odpornej na niskie temperatury, co pozwala zachować bieżnikowi elastyczność. Dzięki temu lepiej przylega on do drogi, zapewniając lepszą przyczepność i bezpieczeństwo. Dodatkowo bieżnik ma zdecydowanie bardziej agresywny kształt niż opony letnie, a zimówki posiadają większą liczbę nacięć, dzięki czemu skuteczniej i pewniej zachowują się w środowisku w którym występuje śnieg oraz błoto.

Opony całoroczne

Hybryda opony zimowej i letniej, przeznaczona do uzytkowania w stabilnych warunkach pogodowych. W lecie przegrywa z opona letnią a w zimie niedorównuje osiągom opony zimowej.

Opony slick

Opony zupełnie gładkie lub ze znikomą rzeźbą bieżnika. Spośród wszystkich rodzajów i typów opon mają najniższe opory toczenia. Używane są głównie podczas wyścigów samochodowych i motocyklowych na suchych, asfaltowych nawierzchniach. Tego typu opony nie mają zastosowania na nawierzchniach mokrych, gdyż nie odprowadzają wody spod opony, co może prowadzić do hydroplaningu.

Opony rowkowe

Opony z układem płytkich rowków, które nie zmieniają zbyt mocno oporów toczenia, zapewniają dużo lepszą przyczepność koła niż opony typu slick i ułatwiają odprowadzanie wody z powierzchni opony. Występują modele z rowkami równoległymi i skośnymi względem kierunku jazdy. Rowki skośne lepiej odprowadzają wodę, ale niestety mają większe opory toczenia niż rowki równoległe.

Opony terenowe

Opony terenowe są to opony z wydatnym bieżnikiem. Powszechnie stosowane w samochodach terenowych. Kategoria ta oferuje szeroki wachlarz odmian: od tzw. semi-slicków – mających w miarę gładką powierzchnię czołową i duże klocki na brzegach, co jest rodzajem kompromisu między oporami toczenia i przyczepnością przy jeździe w terenie o zmiennym rodzaju podłoża, po opony błotno-piaskowe – mające bardzo wydatne i dość rzadko rozmieszczone klocki, których zadaniem jest pooprawienie trakcji na grząskim i mokrym podłożu. Opony błotno-piaskowe charakteryzują się bardzo dużymi oporami toczenia na bardziej twardych podłożach co ma negatywny wpływ na zuzycie paliwa.

Opony kolcowe

Opony z metalowymi wypustkami - kolcami, które służą do jazdy po śniegu i lodzie.

Opony deszczowe

Opony z dedykowanym wzorem bieżnika zapewniającym niezwykle skuteczne odprowadzanie wody spod koła i zabezpieczającym przed poślizgiem.

Opony błotno-śniegowe

Opony wykonane zazwyczaj z bardziej miękkich gatunków gumy, podobne do opon zimowych, zaopatrzone w specjalnie wyprofilowany bieżnik zapewniający dobrą przyczepność na śniegu i błocie pośniegowym.

Opony nordyckie

Opony przystosowane do jazdy w bardzo zimnych warunkach. W stosunku do opon zimowych bieżnik posiada budowę kierunkową oraz więcej lameli, które są gęściej umiejscowione. To pozwala na lepszą trakcję na lodzie i śniegu.

Opony diagonalne

W oponie diagonalnej cała osnowa opony składa się kilku warstw tkanin ułożonych na przemian w dwóch kierunkach, pod różnym kątem, lecz zawsze mniejszym niż 90°. Liczba warstw zależy od wielkości i obciążenia na jakie projektowano oponę. Konstrukcja ta pozwala na rezygnację z zastosowania opasania, lecz go nie wyklucza. Opona diagonalna z opasaniem nazywana jest oponą opasaną.

Opony radialne

W oponie radialnej osnowa ułożona jest promieniowo (radialnie – stąd nazwa), czyli pod kątem prostym. Dla jej wzmocnienia stosuje się warstwy opasania. Takie ułożenie osnowy powoduje większą elastyczność boku opony, a warstwy opasania zapewniają usztywnienie bieżnika, co odpowiednio poprawia zachowanie się podczas jazdy po łuku i zwiększa powierzchnię styku opony z nawierzchnią.

Opony dętkowe

Opona dętkowa, opatentowana przez firmę Michelin w 1930 roku, to opona w której za utrzymanie odpowiedniego ciśnienia odpowiedzialna jest dętka. Oponę dętkową oznacza się TT (z ang.: Tube Type).

Opony bezdętkowe

Opona bezdętkowa, to opona w której za utrzymanie odpowiedniego ciśnienia odpowiedzialna jest sama opona. Szczelność pomiędzy oponą a obręczą zapewnia odpowiednio wzmocniona stopka. Oponę bezdętkową oznacza się TL (z ang.: Tube-less).

Opony runflat

Runflat to technologia umożliwiająca jazdę na przebitej oponie na dystansie do 80 km z prędkością do 80 km/h. W razie uszkodzenia lub przebicia boki w tradycyjnej oponie ulegają poważnym odkształceniom i uniemożliwiają dalszą jazdę. W oponach typu runflat boki opony są znacząco wzmocnione, co zmniejsza jej ugięcie podczas nagłej utraty ciśnienia, po przebiciu nadal zachowują elastyczność. Podstawową wadą tego typu opon jest niższy komfort jazdy i wyższe opory toczenia niż w tradycyjnych oponach