Połącz się z naszym konsultantem Pn-Pt:  8-17 Sb:  8-14 12 653 74 54      607 503 069

Pompowanie kół azotem

Alternatywą dla tradycyjnego procesu pompowania opon powietrzem staje się napełnianie kół azotem. Zastosowanie azotu daje liczne zyski. Jest to w głównej mierze spowodowane właściwościami chemicznymi czystego azotu, który nie tylko wpływa na ogólny wzrost poziomu bezpieczeństwa i komfortu jazdy, ale również przedłuża żywotność samego ogumienia.

Właściwości chemiczne azotu

Azot należy do tej grupy pierwiastków, które pod względem chemicznym wykazująh relatywną bierność. Wynika to przede wszystkim ze szczególnie wysokiej energii zawartej w wiązaniu cząsteczki N2. Gaz ten należy do grupy bezwonnych, bezbarwnych, niełatwo rozpuszczalnych w wodzie (znacznie trudniej niż tlen). Nie podtrzymuje spalania i trudno się skrapla. Odznacza się przy tym niską reaktywnością w temperaturze pokojowej. Po podgrzaniu reaguje z tlenem, wodorem i niektórymi metalami. Jego cząsteczki są fizycznie większe niż cząsteczki tlenu.

Historia stosowania

Już od lat 50-tych XX wieku prowadzone były testy i badania w kierunku zastosowania azotu jako gazowego środka wypełnienia opon. Wzmożone wysiłki producentów ogumienia i niezależnych ośrodków eksperckich dały pozytywne rezultaty. Po raz pierwszy azot do wypełnienia kół użyto w bolidach F1. Szczególnie cenną dla branży sportowej cechą azotu, okazała się ta podnosząca przyczepność i komfort panowania nad pojazdem. A co za tym idzie odpowiedzialna za brak widocznych różnic między poziomami ciśnienia w kołach przy zmieniającej się temperaturze opon. Wkrótce, ze względu na fakt powolnego rozszczelniania i trzymania należytego poziomu ciśnienia w oponach, metodę pompowania kół azotem przejęło lotnictwo, sektor wydobywczy i transport.

Metody pompowania

Obecnie dokonuje się napełniania kół azotem dwoma metodami: pompowanie kół azotem z butli, bądź pompowanie kół azotem za pomocą wytwornicy azotu. Pierwszy sposób należy do najprostszych. Wyróżnia go przede wszystkim powszechna dostępność azotu w butlach oraz niskie koszty wykonania. Pompowanie przy użyciu wytwornicy, opiera się na wykorzystaniu urządzenia pozyskującego czysty azot z powietrza. Za prekursora, który skonstruował tego typu sprzęt z myślą o branży motoryzacyjnej uznaje się firmę Butler.

Zalety używania azotu

Zastosowanie azotu do napełnienia opon daje liczne korzyści:

  • bezpieczeństwo – w pierwszej kolejności poprzez trzykrotnie dłuższe utrzymanie prawidłowego poziomu ciśnienia w oponach niż w sytuacji wypełnienia tlenem. Przy tym minimalizowane jest ryzyko rozerwania opony w sytuacji eksploatowania ogumienia w wysokich temperaturach. A za sprawą braku zdolność podtrzymywania ognia, także ewentualnego pożaru w trakcie pompowania
  • trwałość – badania wykazują średnie wydłużenie dobrego stanu opony o 20-30%. Dodatkowo azot wpływa na uelastycznienie gumy co podnosi zarówno kulturę pracy elementów zawieszenia, jak i ogólne odczucie wygody podróżowania
  • komfort jazdy – staje się wyraźnie wyższy. Miękkie ogumienie redukuje opory toczenia, a samochód płynnie pokonuje trasy o zróżnicowanej nawierzchni
  • niższe koszty – wynikające z mniejszego zużycia paliwa (szacowana średnio na 2-3%) i ogólnie dłuższej żywotności opon
  • wolniejsza eksploatacja – zarówno samego ogumienia, jak i elementów zawieszenia samochodu, których stan odzwierciedla warunki pracy samochodu. Właściwość chemiczna azotu odpowiadająca za niereagowanie na kontakt z większością metali skutkuje mniejszym prawdopodobieństwem rdzewienia obręczy kół
  • wsparcie bieżnikowania – w oponach napompowanych azotem nie zachodzi proces zużycia warstwy butylowej i karkasu, który jest istotny dla procesu regeneracji opon.